Tento rok učím prvýkrát v škole aj techniku. Žiaci sú trochu prekvapení, že aj občas tvoríme. Učím ôsmakov a tam preberáme elektrinu. Nuž vsúvam do učiva aj prácu rukami, nech je to zábavnejšie. Sú prekvapení, že matikárka vyšíva, háčkuje a robí všeličo iné. 

Kedysi dávno - ešte na konci minulého milénia - som učila na prvom stupni aj pracovné vyučovanie a výtvarnú výchovu. Vtedy sa ešte bežne posielali pohľadnice, nuž nebola o ne núdza. V dvojiciach sme s deťmi robili šperkovnicu z pohľadníc. Tento rok to mám v pláne s mojimi ôsmakmi. Keď nezoženiem toľko pohľadníc, podlepíme výkresom. Uvidíme ako sa im bude dariť. Oni nie sú zruční, ako boli kedysi tie malé deti. Povedala by som, že sú skôr dyspraktickí. Je to však podľa mňa jedna z tých aktivít, ktoré by sme mohli zaradiť do praktockej matematiky. 

Potrebujeme: 12 pohľadníc rovnakých rozmerov, bavlnku Perlovka, ihlu na obšitie, nožnice, kružidlo alebo pichátko, prípadne háčik, gombík na zatváranie šperkovnice

 

Zlepíme dve a dve pohľadnice k sebe stranou s adresou. Zostane nám 6 komponentov, z ktorých budeme skladať škatuľku. Dve dvojice zostrihneme tak, aby sme z nich mohli urobiť bočné steny. Potom každú takto priravenú dvojicu obšijeme obnitkovacím stehom. Po obšití, si na stole z jednotlivých častí vytvoríme sieť kvádra a postupne začneme zošívať k sebe. Postupne vytvoríme škatuľku. Vrchnú stwnu prišijeme len z jednej strany. My sme kedysi zvolili dlhšiu. Zdalo sa nám to vhodnejšie. Môžeme prípadne urobiť na vrchnej stene háčikom retiazkové očko a na prednej stene prišiť gombík a škatuľku zatvárať tak, nielen priložením vrchnej steny na bočné. 

Pre lepšie obšitie odporúčame urobiť si na pohľadniciach dierky pomocou kružidla alebo pichátka. Spojené pohľadnice sú veľmi pevné, ihlou ich ťažšie prebodneme. No cez predchystanú dierku to pôjde jednoduchšie. Odporúčame dierky urobiť v rovnakej vzdialenosti od okraja na každom komponente zo zlepených pohľadníc. Bude to krajšie vyzerať a aj lepšie sa nám budú jednotlivé komponenty zošívať.