Šach so zvieratkami

Vymysleli sme nový druh spoločenskej hry. Spojili sme obľúbené lego, šachy či dámu. Z lega sme vyrobili figúrky, zmenšili počet panáčikov zo šachu, prebrali sme zo šachu hraciu plochu a z dámy sme zobrali výmenu figúrok. Čo to sme si ešte domysleli a premysleli.

 

Najprv sme si postavili dve sady figúrok. Panáčika, psa, koňa, ťavu a draka (dcéra ho nazvala žaba). Jedna sada mala podložky červené a druhá modré. S modrými bude hrať jeden hráč a protivník s červenými.
Potom sme postavili šachovnicu - čierne a biele štvorce. V rohoch sme urobili oproti sebe červené a modré políčka po uhlopriečke oproti sebe modré a po druhej uhlopriečke červené.

zvierací sach 1  zvierací sach 2

Pravidlá

Panáčik: chodí vždy o jedno políčko všetkými ôsmymi smermi
Pes: chodí vždy o jedno políčko, ale len v smere uhlopriečnom
Kôň: chodí ako kôň v šachu (2 políčka rovno a jedno vpravo alebo dve políčka rovno a jedno vľavo alebo ...)
Ťava: chodí vždy len o jedno políčko, ale len v základných smeroch: dopredu alebo vzad alebo vľavo alebo vpravo
Drak (žaba): skáče vždy o dve políčka dopredu, vzad, vľavo alebo vpravo - môže preskočiť iba prázdne políčko alebo protihráčovu figúrku

Hra začína tak, že panáčik a pes sa postavia na šachovnicu. Do stredu prvej línie pri každom hráčovi. Panáčik na čierne políčko, pes na biele políčko. (Panáčik oproti psovi a pes oproti panáčikovi.) Ostatné panáčiky sú zatiaľ vedľa hracej plochy.
Hráči striedavo posúvajú figúrky. Vždy si môže vybrať ktorou pohne. Pohne ňou podľa jej spôsobu chôdze. Ich úlohou je protihráčovi dostať z hry panáčika. Vtedy vyhráva hráč, ktorý súperovi panáčika vyradil z hry.

Pokiaľ sa hráč dostane niektorou figúrkou na políčko svojej farby (červený hráč na červené políčko, modrý hráč na modré políčko), hráč si vyberie zo zvyšných figúrok jednu (ak je ešte možnosť) a položí si ju na štartovacie políčko psa (biele políčko v strede prvej línie) a figúrku, ktorá sa dostala na políčko presunie na štartovacie políčko panáčika (aj v prípade, že si nezobral novú figúrku).
Pokiaľ sa hráč dostane niektorou figúrkou na protihráčové políčko (červený hráč na modré políčko, modrý hráč na červené políčko), protihráč zoberie súperovi jednu z figúrok zvieratka a hráč si musí preložiť danú figúrku na štartovacie políčko panáčika. Pokiaľ nemá možnosť zobrať figúrku zvieraťa - je v hre už len panáčik - hra skončila. Víťazí ten, čo mal možnosť zobrať súperovi figúrku.

zvierací sach 3  zvieraci sach 4

Počas celej hry pri pohybe figúrkami, vylučujú hráči z hry protihráčove figúrky rovnako ako v šachu.

Hra sa zdá nekonečná, ale nie je. Hoci v daždivom, či mrazivom počasí by to nebolo na zahodenie.