Ponúkame vám pár pokusov pre žiakov základnej školy na spestrenie zábavy doma. Alebo niekoľko námetov na projekty do školy.
Toto leto som robila pokus s odplašovačom múch. Námet mi povedala jedna kamarátka, ktorá ho dostala od svojej mamy a tá zase od jednej starej mäsiarky a tá...
Možno to poznáte.
Výborný námet pre dieťa od 8 rokov. Kolegom v školách odporúčame v druhom ročníku pri príležitosti dňa mlieka na prvouke urobiť s deťmi v škole ako pokus. Len zvojnásobte množstvo. Podobne môžete zaradiť aj na prírodovede v treťom ročníku.
Teraz pred Veľkou Nocou asi každý žiak musí do školy doniesť 1 - 2 vyfúknuté vajíčka, lebo budú niečo tvoriť a majstrovať. Občas ich radšej potrebuje viac - čo keby sa rozbilo po cete alebo cez prestávku - čo keby si kamarát zabudol, aby nedostal päťku a podobne.
Každý rok sme s tým doma mali problém, kým deti boli menšie. Každý rok sme skúšali inú metódu, aby sme sa menej narobili a menej vajíčok nám prasklo. Tento rok sme si tiež jednu našli. Inšpirujete sa.
Bavili sme sa s deťmi o magnetoch a chceli sme vedieť ako to vlastne vyzerá. V kľúčovej službe sme si vypýtali kovové piliny, pohľadali sme doma rôzne magnety a náš pokus mohol začať.
Deti sa ma minule pýtali, ako vyrastie rastlinka zo semienka. Ako odpoveď na túto otázku, sme urobili jednoduchý pokus so semienkami Žeruchy siatej. Žerucha rastie veľmi rýchlo a po skončení pokusu ju využijeme v kuchyni. Je to veľmi zdravé spestrenie jedálnička nielen v zimných mesiacoch.
A zase sme doma skúšali jeden z pokusov, ktorý sme kedysi videli v spoločnosti Kúzelná fyzika v Košiciach na akcii propagujúcej fyzikálne a chemické pokusy pre tvorenie s deťmi.
Rada chodím na takéto aktivity. Aj doma si potom nejaké znova vyskúšame alebo urobíme tie, ktoré sa mi pripomenú z mojich detských čias.
Vtedy mi je však aj ľúto, že na základných školách fyzika akoby ubúdala. Vlastne nie ani fyzika, ale tie pokusy a potom laboratórne práce, čo sme písavali. Vždy boli síce takým postrachom, ale dnes viem, čo všetko sme sa pri ich písaní naučili - popísať, čo sme robili, vyhodnotiť svoje výsledky, vytvoriť graf či obrázok. Dnes viem, že sme sa naučili nie len niečo z fyziky, ale aj vyjadrovať sa a komunikovať.
Dnes si budeme ukazovať ako sa príroda stará o semiačka v šiškách - teda chráni semiačka, aby sa strom mohol rozmnožiť.