V piatej triede sa už celkom vážne venujeme konštrukčnej geometrii a aj presnosti práce s pravítkom či kružidlom. Úlohy riešime s farebne vyznačenými náčrtmi, zápismi, rozbormi aj overovaniami či skúškami správnosti ako sme rysovali.
Nezabudnite si do tašky pribaliť okrem zošita a pera aj ceruzky a farbičky i rysovacie pomôcky. Pri kreslení náčrtov vám môže pomôcť aj štvorčeková podložka.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 6804
Rímske číslice sú spôsob zápisu čísel pomocou písmen, pomocou abecedy. Ešte v 19. storočí bola veľmi rozšírená. Dnes sa používa už iba zriedkavo – rímske číslice nájdeme v historických nápisoch (dátumy vzniku organizácie, dátum postavenia domu, kostola, kaplnky, zámku), označujú sa nimi kapitoly v knihách či diely viacdielneho filmu alebo románu...
Z matematického hľadiska boli rímske čísla zastaralé už na prelome našich letopočtov - teda pred dvetisíc rokmi. Prečo?
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 13750
Už sme v piatej triede dlhšie, už sme si zvykli, už sme si zopakovali čo-to z prvého stupňa. Začíname s novým alebo rozširujeme staršie. Budeme tvoriť, zapisovať, čítať, porovnávať, ale aj sčítavať a odčítavať veľké čísla. Veru, niektoré aj nad milión. Aj si ich vynásobíme a vydelíme. Na záver sa pozrieme na slovné úlohy, ktoré budeme riešiť kreslením či rysovaním. Nezabúdaj si nosiť štvorčekovú podložku do zošita, okrem pera aj ceruzku, farbičky a k lineáru pridaj aj pravítko a gumu.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 15133
S mocninami a odmocninami sme sa už v akýchsi náznakoch začali postupne stretávať v geometrii pri výpočte obsahu, povrchu či objemu od piateho ročníka. Veď centimetre štvorcové či decimetre kubické už poznáme aj z biológie, fyziky a chémie. Používali sme však väčšinou prirodzené čísla. Tentokrát zoberieme mocniny a odmocniny hlbšie. Pridáme si trochu teórie, ktorú budeme aplikovať aj na desatinných číslach a zlomkoch.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 10606
Miľujem konštrukčné úlohy. Aj keď na hodine hlavne v začiatkoch urobíme len jednu a koľkokrát aj tú ešte musia deti dokončiť doma. Je to pre nich veľmi systematická, dôsledná a jemná práca. Dnes sa všetko len ponáhľa a rýchlo robí a dosť často mám pocit, že len tak ledabolo. Nuž a práve táto časť matematiky je úplným opakom. Je v nej dôležité rozkreslenie, premyslenie si toho, čo urobím a či v správnom poradí a čo by sa stalo, keby sme úlohu riešili v inom poradí? Zmení sa výsledok? Niekedy nie a niekedy úplne. Konštrukčná geometria je striktná a dôsledná. Je vynikajúcim nástrojom na učenie sa konštruktívneho myslenia.
Nezabudnite si ku peru, ceruzke a lineáru pribaliť farbičky, kružidlo, uhlomer, pravítko s ryskou...
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 4739
Historickým zdrojom úvah o pravdepodobnosti boli na konci 16. storočia a v 17. storočí problémy hazardných hier. Neskôr poistenie lodí pri zámorských cestách, poistenie domov (zámkov a kaštieľov) a ešte neskôr životné poistky... V minulosti sa predloženie a riešenie niektorých úloh veľmi často stalo základom dôležitých matematických vedeckých riešení. Tak sa vzrušujúce problémy hazardných hier stali jedným z podnetov vytvorenia novej, veľmi dôležitej matematickej vedy Teórie pravdepodobnosti.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 4855
Čo je to hranol? Väčšinou deťom na začiatku poviem: "Hranol je krajšie odrezaná hranolka." Nie len pretože si myslím, že som vtipná. Deti si to viac zapamätajú. Potom si rozšírime moju poznámku. Už sa mi aj raz stalo, že na druhý deň deti doniesli zo zemiaku vyrezaný hranol. Čo som ocenila.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 17036