Aj takto by sme mohli nazvať úlohy, ktoré som od začiatku svojej praxe niekedy pred tridsiatimi rokmi začala písať pre žiakov, ktorých učím. My sme podobné úlohy riešili na pracovnom vyučovaní či doma v bežnej domácnosti. Mala som také príklady v rodine. Mamina mama bola učiteľkou matematiky a jej otec a mama boli tiež učitelia a aj jej starý otec. Stará mama si na dôchodku privyrábala pletením svetrov a pulóvrov do ÚĽUVu.
Vymýšľala vzorky pre Dorku. Farebné aj prepletané či dierkované. Všetky však bolo potrebné prepočítať - priamou úmerou - na rôzne veľkosti. Po jej mame mám ešte vzorky na háčkovanie dečiek, prikrývok, ktoré vymýšľala, kreslila a zapisovala do štvorčekového zošita. Musela dobre prepočítať, aby vzor naozaj vytváral kruh či trojuholník... Keďže študovala na dievčenskej škole, musela na konci odovzdať dve maturitné práce. Jednou bola nádherná háčkovaná prikrývka na diván a druhou bol recept, ktorý musela aj pripraviť a dať ochutnať komisii.
Starej mamy otec písal učebnice matematiky. Tie však vyzerali inak. Pretože deti doma riešili praktické úlohy priamo v rodine a tak na matematike nebolo núdzu o motiváciu tak ako to pociťujem dnes. No a môj otec? Otec navrhoval nábytok. Hoci sám bol dosť nezručný, vedel odpozorovať a v hlave si predstaviť veci tak, že podľa jeho pracovného popisu a výkresu urobili vždy všetko. Neskôr - o dosť neskôr - nám lekárka vysvetlila v nemocnici, že jeho nezručnosť bola spôsobená preučením z ľavej ruky na pravú. No v hlave tá predstavivosť a kombinatorika sa nestratila. Vyrábal pre Lišiak krížovky, rébusy a už v dôchodku na sklonku života najradšej robil maľované krížovky, ktoré som musela so synom skúšať riešiť, či sa nepomýlil. Miloval archeológiu a históriu. Vždy vedel čo kde kedy a prečo. Ako s puberťáčkou som mnou rád diskutoval čo by sa asi mohlo stať, keby sa v histórii udialo toto alebo toto. Jeho mama rada vyšívala krížiky a tzv. indiánsku výšivku. Milovala vankúše. Mám pocit, že každé Vianoce som dostala vankúš s niektorou výšivkou. Musela si na štvorčekovom papieri rozkresliť ak chcela vzor zväčšiť alebo si chcela vymyslieť svoj vlastný. Nie je to len tak ako sa zdá. je potrebné si uvedomiť akým smerom vyšívame krížik, vzorka nesmie ani zo zadu vyzerať zle a mať uzlíky. Absolvovala ako mladá školu varenia u jedného francúzskeho kuchára a tak občas boli aj iné jedlá, hoci ja som ich už toľko nezažila, lebo po vojne sa prestali u nás pestovať a predávať suroviny, z ktorých by ich urobila. Až do smrti však varila a piekla v sporáku na drevo. A tie jej francúzske tvarohové palacinky zapekané v takejto rúre by som chcela ešte raz ochutnať. S ňou som ešte vážila na dvojramenných váhach pomocou porovnávania. Na jednej strane dve vajíčka a na druhú sa nasypala múka či cukor alebo maslo podľa receptu. Otcov otec bol vyučený obuvník, robil však v strojárňach. Keďže bol veľmi praktický človek, všeličo pochytil, veľa veciam prišiel na chuť. Škoda, že mal takú tvrdú povahu. Na záhrade pestoval ruže a pokúšal sa ich krížiť. Párkrát bol už ozaj blízko. Jeho záhrada bola celá urobená z vyvýšených záhonov - ako to dnes voláme - aj poschodové mal. V skleníku pestoval citróny. Miloval zelený čaj s citrónom.
Tak takýmto smerom ladím tzv. praktické príklady. Úlohy sú väčšinou s dlhším textom prerušovaný obrázkami, ktoré nebývajú vždy len ilustračné. Väčšina úloh je kontextová a dokonca riešenia prvých úloh potrebujeme ako vstup pre riešenia nasledujúcich úloh. Proste tak ako je to v živote. Všetko so všetkým súvisí a na seba nadväzuje. Čiže dieťa je nútené čítať text, prípadne doplniť informáciu z obrázka alebo grafu a tabuľky.
Kde nájdete tieto úlohy? Na našej stránke sú väčšinou tu: https://www.dobre-napady.sk/pre-skolakov/hrame-sa-s-cislami/slovne-ulohy No pozornejším okom ich nájdete aj na iných miestach www.dobre-napady.sk v sekciách určených školákom, a dokonca aj v geometrii.
V knižnej podobe vyšli vo forme kriteriálnych testov tu: https://www.raabe.sk/index.php?route=product/search&search=otestuj%20sa%20z%20matematiky Ak uvažujete nad 8-ročným, či bilingválnym štúdiom alebo už vaše dieťa ide do deviatej triedy, určite by ste ich mali mať doma.
Posledné úlohy, ktoré začali vznikať pred pár dňami, no ešte nenadobudli reálnu podobnu ako pracovný list, sa budú týkať háčkovania a priamej úmery. Minulý školský rok som mala siedmakov a tak potrebujem niečo na opakovanie na september do osmičky. Už som ich pár uháčkovala a v pláne mám úlohy dať riešiť v zmiešaných skupinách, pričom prvá najlepšia práca dostane odmenu vo forme prestierania pre každého člena. Minulý rok som niečo podobné urobila, keď sme so šiestakmi riešili úlohy so šesťuholníkom. Najlepšie písomky okrem dobrej známky dostali uháčkované podložky pod poháre v tvare šesťuholníka. A aj chlapci sa doma pochválili čo dostali a používajú. U piatakov podobne pri stredovej symetrii. Tam dokonca v triede vyšívajú aj chlapci, lebo ich k tomu viedli učiteľky na pracovnom vyučovaní na prvom stupni. A tam som na konci školského roka dostala od jednej žiačky milé prekvapenie. Uháčkovala mi krásny obrus na môj kruhový stôl.
Háčkujeme štvorcovú podložku
Na obrázku vidíte časť uháčkovaného štvorcového prestierania. Háčkované je dlhými stĺpikmi a retiazkovými očkami v rohoch. O takomto háčkovaní sa hovorí, že sa háčkuje v okruhoch. Každý okruh sa skladá z niekoľkých združených štyroch stĺpikov a dvoch retiazkochýc očiek na rohu, pričom každý okruh je uzatvorený pevným okom. Napríklad prvý okruh, ktorý vznikol v tzv. magickom oku, sa skladá zo 4 dlhých stĺpikov, 2 retiazkových očiek, 4 dlhých stĺpikov, 2 retiazkových očiek, 4 dlhých stĺpikov, 2 retiazkových očiek, 4 dlhých stĺpikov, 2 retiazkových očiek. V druhom okruhu sú tiež dlhé stĺpiky a retiazkové očká. Rozklikni si fotografiu v novom okne do väčšej. Lepšie uvidíš háčkovanie.
Úloha 1: Po uzavretí druhého okruhu mal štvorec dĺžku strany 5 cm. Akú dĺžku strany (aký rozmer) bude mať háčkovaný štvorec (háčkované štvorcové prestieranie), ak urobíme:
a) 3 okruhy? b) 4 okruhy? c) 10 okruhov?
Úloha 1: Koľko okruhov musím uháčkovať, ak chcem mať toto štvorcové prestieranie s rozmerom
a) 5 cm? b) 15 cm? c) 33 cm?
Úloha 3: Koľko retiazkových očiek urobíme v jednom rohu piateho okruhu háčkovania?
Úloha 4: Na dve štvorcové prestierania s dĺžkou strany 35 cm sme minuli 60 g háčkovacej priadze. Koľko gramov háčkovacej priadze potrebujeme na:
a) 4 takéto štvorcové prestierania? b) 6 takýchto štvorcových prestierania? c) 8 takých štvorcových prestieraní?
Úloha 5: Na obrázku je prestieranie háčkované z bavlny hrúbky 8 háčikom č. 2. Čím je bavlna hrubšia, používame hrubší háčik, teda háčik s väčším číslom. Na našej fotografii vidieť, že po uháčkovaní tretieho okruhu má štvorec dĺžku strany 7 cm. Ako sa zmení dĺžka strany štvorca, ak použijem bavlnu hrúbky 10 a k nej príslušný háčik č. 2,5, pričom nezmeníme vzorku háčkovania?
Občas sa stretávam s názorom, že háčkovanie nie je vhodné pre chlapcov. Áno, nie všetky úlohy sú vhodné pre každú povahu. Nemyslím si však, že by sme mali rozlišovať pri takýchto úlohách a projektoch v skupinách či dvojiciach pohlavie. Veď ani všetky ženy nevedia háčkovať a šiť, lebo proste dnes ich už mamy nenútia také robiť. A čo keď práve pri takýchto úlohách sa v triede objaví talentovaný návrhár chlapec, budúci interiérový dizajnér či možno módny návrhár?! A hlavne si myslím, že by mali poznať ako sa narobí a čo vlastne robí niekto, čo robí iné ako oni. Nech si vážia prácu druhého. Možno budú preto lepšie rozumieť a oceniť ručnú prácu od strojovej.
Nie, nerobím také len úlohy na papieri. Robievame v škole podobné aj projekty, ktoré sú väčšinou v dvojiciach alebo aj v skupinách. To je však aj o zvyku detí aj mojom. Aj rok, aj dva trvá, kým si na podobné úlohy zvyknú žiaci. Tiež musím žiakov spoznať, aby som si uvedomila pri každom projekta ako im čo podať. Vždy však som otvorená diskusii počas prestávky alebo aj koľkokrát večer cez teams. Veď sa učia vyjadrovať, požiadať o pomoc, riešiť úlohu komplexe ako to raz budú musieť robiť v živote, ak chcú byť menežérmi či riadiacimi pracovníkmi. Jednou z posledných výziev bolo urobiť technický výkres - plán našej triedy. A rozmiestniť do nej lavice pre 24 žiakov, učiteľa a asistenta, pričom nesmeli pohnúť tabuľou, oknami, elektroinštaláciou a vodovodom. Boli siedmaci, celú šiestu triedu sme boli doma na on-line, skoro vôbec sa nepoznali, nuž sa mi skupinová práca zdala vhodná, aby sa aj zoznámili. Ešte sme na matematike nepreberali mierku mapy a plánu, no mali by ju vedieť z geografie. Na technike preberali technický výkres. Nuž som chcela zistiť čo urobia, nielen technicky, ale aj ako by chceli mať prostredie svojej triedy. Nedopadlo to dobre. Z ich strany to skončilo síce na celkom fajn v mierke urobených obrysoch miestnosti, no vnútro už urobiť v mierke bolo na nich veľa. Prevážilo maľovanie, populistické názory z internetu ako by mala vyzerať trieda a farebnosť nad technikou a realitou. Čo sa týka skupín. Deti sa naozaj spoznali. Začali sa tvoriť v triede skupiny, ktoré si rozumejú. Keďže mám v triede deti vo veku 11 - 15 rokov, je to normálne.
Podobne som sa neskôr rozhodla urobiť s deviatakmi. Okrem pôdorysu som im však dala nakresliť aj bočné steny - teda miestnosť bez stropu. A tí, čo mali chuť, mohli urobiť aj 3D model či si stiahnúť aplikáciu do počítača a urobiť v nej. Tam som mala väčšie očakávania. Jednak ich vek a mali by mať väčšie vedomosti, jednak ma poznajú dlhšie. U deviatakov to však bolo skôr o lenivosti a tvárení sa, že veď sme deviataci, máme prijímačky, nechce sa nám robiť nič navyše. Žiaľ ani rodičia nepochopili, že práve na takejto práci najlepšie zistia, či ich dieťa je pripravené na nečakané úlohy alebo sa len biflí. Dosť často sa mi to stáva práve s rodičmi, ktorí v TV či na internete rozprávajú ako by sa malo učiť v škole prakticky. Keď sa to však deje a ich dieťa nemá jednotky, nie je dobré učivo podľa nich ani učiteľ. Vtedy ma to veľmi mrzí a naozaj trápi. Dve deviatacké práce boli však ozaj výborné. Keby pán minister zase vyhlásil, že dá na zariadenie triedy nejaké peniaze, mala by som veru s čím ísť do výzvy. Už som mala s deviatakmi aj urobené prepojené vizualizácie ich návrhov aj tip na deti, ktoré by to vedeli urobiť v 3D.
Podľa mňa
Deti, ktoré doma spolupracujú s rodičmi. Podieľajú sa na domácich prácach, majú napríklad dovolené rodičmi povedať si ako by mala vyzerať ich študenstká izba a vychádza sa z ich návrhu, či neskôr aj na riešení finančného rozpočtu, výbere dovolenky..., lepšie v škole pracujú na sebe. Teda vedia si zvážiť na čo mám vedomosti a zručnosti super, čo musím omnoho viac trénovať. Viac sa poznajú a aj lepšie zvládajú zhodnodtiť svoje pokroky a čo chcú. Nie, nemusia mať automaticky dobré známky. Vedia mi lepšie povedať, aká časť je im nezrozumiteľná, kde sa im nezdá niečo v úlohe a podobne. Rozhodne mi takéto dieťa nepovie: "Ja to neviem! A basta!" Vie povedať konkrétnu časť, ktorej nerozumie. Preto odporúčam s deťmi od mala tvoriť a vyrábať niečo doma počas veľkej zimy, dažďa či slnka, choroby. Inšpirujte sa tu: https://www.dobre-napady.sk/pre-deti/tvorime-s-detmi nie, nemusíte im úplne zobrať pozeranie televízie, len vyberajte čo pozerajú kým si ešte dajú povedať.
Koláč prastarej mamy, ktorý som spomínala v úvode článku.
https://www.dobre-napady.sk/pre-domacnost/varime-pecieme/739-pecieme-jablkovy-kolac-prastarej-mamy